Thursday, April 7, 2011

pada bakal suami aku, sila tabah lepas dengar cerita ni.

zaman sekarang, maybe tak salah pun kalau si isteri tak reti masak. or maybe SALAH! tapi seriously aku memang tak reti masak tapi reti makan. heeee~ :) memang ade rase nak try masak tapi takut tak sedap & masakan tu tak jadi. kang tak pasal-pasal kena buang je makanan tu. kan dah membazir.


dulu ade jugak try masak nasi goreng. time tu tengah tengok tv dengan family. tetibaaaaaaa..... ayah suruh anak die yang paling rajin teramat ni masak nasi goreng sebab lapar. kakak & adik2 aku ape lagi bile dengar ayah suruh aku masak nasi goreng, terus diorang pun cakap diorang lapar. cisssssss!


lalu, bermula la detik-detik chef atira wahid masak. semua khazanah dalm peti ais semua aku bongkar. nak cari tu la, ni la.. time nak potong bawang, adik aku dah pesan jangan letak bawang putih. aku punya la nak try buat resepi sendiri, dengan bangganya letak 2 ketul bawang putih. aku ingat mesti tak rase sangat bawang putih tu sebab bukan banyak pun 2 biji tu kan??


dah siap masak. bau memang sedap gilaaaaa weyh. sampai ayah aku yang duduk tengo tv pun tegor "bau dah sedap, tapi rase tak tau laaaa" hehe aku cakap " belum cuba, belum tau".. aku pun hidang laaa kat diorang nasi goreng special aku tu. mula-mula ayah rase. *dup,dup,dup,dup! ayah cakap "ya Allah, pedaw nye rase" kalau korang tak tau pedaw tu ape, cube gigit bawang putih sikit. ha! macam tu laa rase die. NICE gila kan?? hehe last-last, habis jugak nasi goreng tu. heeeee~ janji habis pada membazir je :)


selain masak Nasi Goreng Pedaw aku tu, aku tau masak lagi satu benda. *jeng3!

TELUR DADAR!
nak resepi? meh tengok bawah.

potong bawang merah. ikut suka korang laa nak potong bentuk ape. sebab nanti hancur jugak bila kocak dengan telur.


potong cili pulak. yang ni pun ikut suka korang nak potong bentuk ape :)


2 biji telur *aku kuat makan so 1 biji memang tak cukup


campurkan semua bahan di atas. kemudian, kocakkan. jangan lupa letak secubit garam & sedikit bahan perasa


panaskan minyak dan tuang telur ke dalam kuali. kali ni pun ikut korang nak buat bentuk ape. tapi aku berani bet, konfem jadi bulat jugak. hehe :)


the result, tadaaaaaaaa~
*ignore je part hangit tu. sebok bergambar sampai lupe nak kalihkan. huhu


orang lain buat resepi makanan yang sedap-sedap, aku je wat resepi telur dadar.. do i care?? HAHAHA

8 comments:

Izyan Lavender. said...

HAHA. sy pun x reti masak.
sedihnye. nak bg suami makan apa lar da kawen nnt. haha.

jhzh said...

hahaha. isteri wajib tau masak lah wehh. mama gua ckp air tgn isteri yg buat suami sayang. *muntah*

Nisa_Hardzir said...

sengal ar ko trex..pasni ni kite bt cara2 nk masak megi k...

*bgs ade perasaan nk masak telur...i lioke..hehehe

Mak Jemah said...

klu tambah mayonis lagi sedap dik!!!...gebus tauuu...

uchi said...

heheheeh!!! malu seh x pandai masak...kan org tua2 kata pandai mna pun belajar, tinggi mna pun pangkat ke dapur juga kan!!!! air tngan isteri tu berkat...slow-slow lah belajar..memula x sedap lelama kalau chef wan tu :~P

Farisukimi Photography said...

em... cian org by,
xkn nk mkn telur dadar je... =(

Maryamabd said...

hee , resepi yang paling senang masak untuk xuami , takyah gadoh gadoh belajar .HAHA

Anonymous said...

len kali kasi resepi telur dadar kentucky..sedap giler..lain dari yang lain..yum yumm..:)